امیر رستگاری:

زیر دریایی «فاتح» تا پایان امسال رونمایی می‌شود

رئیس سازمان صنایع دریایی گفت: زیردریایی فاتح تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد.

تاریخ انتشار: 20شهريور1397|13:43

کد خبر: 19638

به گزارش  صبح قریب ، امیر دریادار امیر رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی در شبکه خبر درباره «طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی» اظهار داشت: این طرح در راستای جایگزینی شناورهای استیجاری و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل و نفت‌کش و ناوگان خدمات و پشتیبانی سکوهای نفتی فرا ساحل در خلیج فارس در سال گذشته به تصویب شورای عالی صنایع دریایی رسید و مقرر شد که تعداد ۱۷۶ فروند شناور به ارزش یک و نیم میلیون یورو توسط چهار سازمان صنعتی کشور ساخته شود.

وی ادامه داد: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در این طرح ساخت ۷۰ فروند شناور را بر عهده دارد، که کار طراحی و تولید این شناورها را در دستور کار خود قرار داده و امروز که روز افتتاح این طرح است، کار ساخت آن‌ها رسما آغاز خواهد شد. این شناورها در حوزه خدمات و پشتیبانی فرا ساحلی، جابجایی و یدک‌کش فعالیت خواهند کرد که به طور همزمان در بندرعباس، تهران و بندر انزلی کار ساخت آن‌ها رسما شروع می‌شود.

امیر رستگاری گفت: سالانه میلیون‌ها دلار هزینه اجاره شناورها مورد نیاز است که با اجرای این طرح با تحریم‌ها مقابله و از خروج ارز جلوگیری می‌شود و این امر موجب ارتقاء سطح دانش و فناوری خواهد شد.

وی افزود: یکی از اقدامات بسیار خوب صنایع دریایی وزارت دفاع و سازمان‌های مرتبط، بحث ورود به ساخت سامانه‌ها، قطعات و تجهیزات حساس دریایی مانند سامانه رانش بوده است. امروز افتخار داریم که در راستای اقتصاد مقاومتی بحث رانش را تا هزار و ۳۰۰ اسب بخار بومی کرده‌ایم، سامانه‌های پیش‌برنده و شفت به طور کامل در کشور بومی‌سازی شده و رادارهای این شناورها و سامانه‌های مخابراتی کاملا بومی است.

وی گفت: به مردم خبر می‌دهم که سازه یک شناور با طول ۹۴ متر تا پایان سال و در کمتر از یک سال توسط وزارت دفاع ساخته می‌شود که این یک رکورد است. قبلاً این سازه را در طول هشت سال می‌ساختیم.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بیان داشت: امروز با سطح بلوغی که صنعتگران حوزه دریایی به آن دست پیدا کرده‌اند، می‌توانیم طی ۲ تا ۳ سال، تمامی شناورهای مورد نیاز را بسازیم که در بحث تجهیزات نیز تنها ۲۰ درصد به دلیل عدم صرفه اقتصادی ساخت در داخل باید از خارج تامین کنیم که اگر زیرساخت‌های لازم و صرفه اقتصادی به وجود بیاید، توان طراحی و ساخت آن تجهیزات را در داخل کشور هم داریم.

رئیس سازمان صنایع دریایی ادامه داد: این سازمان افتخار دارد علاوه بر مسئولیت ساخت شناورهای نیروهای دریایی قدرتمند کشور تاکنون بیش از ۱۸۰ فروند شناور غیرنظامی را طراحی و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

وی افزود: امروز افتخار داریم که علاوه بر طراحی انواع پلتفرم‌ها و شناورها، در حوزه تامین زنجیره سامانه‌های حساس و گلوگاهی ورود و موتور ۹۰۰ اسب بخار را تولید کرده‌ایم؛ همچنین در حوزه دیزل سازی نیز از توان خوبی برخوردار هستیم.

امیر رستگاری تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در صنعت دریایی حوزه رانش است که استکبار جهانی هم روی آن بسیار کار کرده و ورود دیزل های دریایی را در تحریم قرار داد. سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برای خودکفایی در این عرصه و غلبه بر تحریم ها برنامه ریزی کرد و چهار تیپ موتور را در دستور کار قرار داد؛ براساس برنامه برای تولید موتور های هزار،  ۲ هزار، ۴ هزار و ۵ هزار اسب بخار اقدام کردیم، خوشبختانه سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع موفق شده است، موتورهای دیزلی را تبدیل به دیزل‌های دریایی کند و از ۳۵۰ اسب بخار به قدرت ۹۰۰ اسب بخار برساند و به عنوان سامانه رانشی برای شناورهای سبک و متوسط مورد استفاده قرار دهد.

‌وی افزود: همچنین ما با بهره گیری از همین توان توانستیم ژنراتور ۳۱۲ کیلو وات را تولید کنیم و امروز این ژنراتور مورد استفاده متقاضیان قرار گرفته است.

رییس سازمان صنایع دریایی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله تا پایان امسال موتور ملی را با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار در حوزه دریا به بهره برداری خواهیم رساند و در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.

امیر رستگاری در ادامه تصریح کرد: تا پایان امسال اولین موتور واتر جت ملی را تولید می‌کنیم. این موتور که برای شناورهای پر سرعت کاربرد دارد، در لیست تحریم قرار گرفته است؛ اما جوانان ایران اسلامی این چالش را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: سازمان صنایع دریایی در ۴ حوزه دریایی کار می‌کند. در حوزه زیردریایی‌ها، پرکاربردترین موتورها، موتورهای مغناطیس دائم هستند. از سرریز دانش موتور مغناطیس دائم به دانش موتور مغناطیس تجاری دست پیدا کرده‌ایم که هفته گذشته خط تولید موتور کولر مغناطیس دائم در اصفهان رونمایی شد. مصرف این موتورها در صنایع حمل و نقل، دوچرخه و موتورسیکلت برقی، کولرهای آبی، نفت و پتروشیمی، ماشین‌های هیبریدی و... کاربرد دارد و به لحاظ مصرف بسیار مقرون به صرفه است. در کشور حدود ۱۵ میلیون کولر آبی داریم که اگر موتور آن تبدیل به مغناطیس دائم شود، ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق صورت می‌گیرد.

وی در پایان اعلام کرد: زیردریایی فاتح تا پایان سال رونمایی می‌شود.

دسته بندی حماسه و دفاع ,
اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک
یادداشت

یادداشت/محسن بابادی

راز فناناپذیری رونالدو و بوفون چیست؟

دکتر محسن رضایی

چرا انقلاب کردیم و حالا چه کنیم؟

یادداشت/محسن بابادی

گزارشی از شرح حال فولاد مقابل استقلال تهران.

یادداشت/محسن بابادی

نفت مسجدسلیمان آبروی فوتبال خوزستان در لیگ دسته یک

دکتر کرم رضا پیریایی

روزنامه‌نگار تراز جمهوری اسلامی

یادداشت/محسن بابادی

نقش تماشاگران در بازی نفت و استقلال چیست؟

محسن بابادی

مشکلات فوتبال خوزستان چیست؟

نویسنده: میر حافظ حوائج

رابطه فرهنگ و صلح

یادداشت/محسن بابادی

پرسپولیس خوب بود یا نفت آبادان ضعیف کار کرد؟

محسن بابادی

چگونه فوتبال مسجد سلیمان به اوج خواهد رسید؟

یادداشت/سید بهزاد اخلاقی

بالکان آبستن حوادث

یادداشت/محسن بابادی

برنده دربی کیست؟ استقلال، پرسپولیس یا هواداران؟

یادداشت/ محمدحسین پیریایی

امروز محسن رضایی کجاست؟

یادداشت//فعال فرهنگى اجتماعى "حميد منجم "

خودکشى دانشجوى علوم پزشکى تبریز به نام عبدالسلام/ دليلى بر ناکارآمدى سيستم آموزشى

محسن بابادی

در مچ اندازی تارتار و منصوریان برنده کیست؟

آخرین اخبار
مصاحبه
فضای مجازی